Umowa spedycji

umowa spedycji

Umowa spedycji

Umowa spedycji, uregulowana w Kodeksie cywilnym, stanowi kluczowy element w obszarze usług logistycznych. Jej istota polega na zobowiązaniu spedytora do świadczenia, za wynagrodzeniem, kompleksowych usług związanych z wysyłaniem lub odbiorem przesyłki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Czym jest umowa spedycji?

Art. 794 § 1 Kodeksu cywilnego dotyczy umowy spedycji, zgodnie z którą spedytor zobowiązuje się, za wynagrodzeniem, do wykonania usług związanych z wysyłaniem lub odbiorem przesyłki w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa. Usługi te mogą obejmować zarówno organizację przewozu towarów, jak i inne czynności powiązane z przewozem, takie jak przygotowanie dokumentów, załatwianie formalności celnych czy magazynowanie.

Obowiązki spedytora

Zgodnie z art. 794 § 1, spedytor podejmuje się zorganizowania przewozu towarów, co może obejmować zarówno nadanie przesyłki, jak i jej odbiór. Do jego zadań należy również wykonanie innych usług związanych z procesem transportowym, takich jak koordynacja transportu, załadunek, rozładunek, a także załatwianie formalności związanych z przewozem. W zamian za te usługi spedytor otrzymuje wynagrodzenie ustalone w umowie.

Wynagrodzenie w umowie spedycji

Umowa spedycji jest umową odpłatną, co oznacza, że spedytor ma prawo do wynagrodzenia za swoje usługi. Wynagrodzenie to może być uzależnione od zakresu świadczonych usług, takich jak organizacja transportu, obsługa dokumentacyjna czy dodatkowe czynności związane z przewozem. Wysokość wynagrodzenia jest zazwyczaj określona w umowie, a jego wypłata następuje po zrealizowaniu przez spedytora określonych zadań.

Umowa spedycji a przewóz

Choć umowa spedycji jest związana z przewozem towarów, nie należy jej mylić z umową przewozu. Spedytor nie musi samodzielnie przewozić towarów, ale organizuje proces transportu, często angażując w to zewnętrznych przewoźników. Umowa spedycji obejmuje zatem szerszy zakres usług, które mogą obejmować również czynności przygotowawcze, takie jak pakowanie, magazynowanie czy załatwienie formalności celnych, co wyróżnia ją od standardowej umowy przewozu.

Znaczenie Art. 794

Art. 794 Kodeksu cywilnego reguluje relacje między stronami umowy spedycji, zapewniając jasność co do obowiązków spedytora oraz charakteru usług, które powinien świadczyć. Dzięki temu przepisowi strony umowy mają wyraźnie określone zasady współpracy, co pozwala na lepsze zrozumienie zakresu odpowiedzialności spedytora i minimalizuje ryzyko nieporozumień.

Powiązane artykuły
Umowa spedycji

FTFTR (flatrack)

FT/FTR (flatrack)

FT/FTR (ang. flatrack) to specjalistyczne platformy transportowe stosowane do przewozu ładunków ponadgabarytowych, określanych jako out of gauge (OOG). Ich konstrukcja umożliwia transport towarów, które ze względu na nietypowe

Strefa GPS

Strefa GPS

Strefa GPS to nowoczesne rozwiązanie, które zapewnia użytkownikom pełną kontrolę nad flotą pojazdów. Dzięki technologii GPS, każdy może na bieżąco śledzić lokalizację swoich pojazdów, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo

Naviman

Naviman

Wykorzystanie systemu Naviman przynosi wiele korzyści dla firm transportowych. Przede wszystkim zwiększa efektywność operacyjną poprzez automatyzację wielu procesów.

Sezamecotech

SEZAM eco-tech

Sezamecotech to firma, która specjalizuje się w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań technologicznych w obszarze monitorowania i nadzoru pojazdów. Od momentu swojego powstania, firma koncentruje się na dostarczaniu wysokiej jakości

TrackPilot

TrackPilot

System TrackPilot (Moving Intelligence) to nowoczesne rozwiązanie, które przynosi wiele korzyści dla firm zarządzających flotą pojazdów. Dzięki wykorzystaniu technologii GPS, użytkownicy mogą na bieżąco śledzić lokalizację swoich pojazdów.

Konwencja ATP

Konwencja ATP

Konwencja ATP (fr. Accord relatif aux Transports internationaux de denrées Périssables et aux engins spéciaux à utiliser pour ces transports) to międzynarodowe porozumienie dotyczące transportu łatwo psujących się