Umowa spedycji

umowa spedycji

Umowa spedycji

Umowa spedycji, uregulowana w Kodeksie cywilnym, stanowi kluczowy element w obszarze usług logistycznych. Jej istota polega na zobowiązaniu spedytora do świadczenia, za wynagrodzeniem, kompleksowych usług związanych z wysyłaniem lub odbiorem przesyłki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Czym jest umowa spedycji?

Art. 794 § 1 Kodeksu cywilnego dotyczy umowy spedycji, zgodnie z którą spedytor zobowiązuje się, za wynagrodzeniem, do wykonania usług związanych z wysyłaniem lub odbiorem przesyłki w ramach działalności swojego przedsiębiorstwa. Usługi te mogą obejmować zarówno organizację przewozu towarów, jak i inne czynności powiązane z przewozem, takie jak przygotowanie dokumentów, załatwianie formalności celnych czy magazynowanie.

Obowiązki spedytora

Zgodnie z art. 794 § 1, spedytor podejmuje się zorganizowania przewozu towarów, co może obejmować zarówno nadanie przesyłki, jak i jej odbiór. Do jego zadań należy również wykonanie innych usług związanych z procesem transportowym, takich jak koordynacja transportu, załadunek, rozładunek, a także załatwianie formalności związanych z przewozem. W zamian za te usługi spedytor otrzymuje wynagrodzenie ustalone w umowie.

Wynagrodzenie w umowie spedycji

Umowa spedycji jest umową odpłatną, co oznacza, że spedytor ma prawo do wynagrodzenia za swoje usługi. Wynagrodzenie to może być uzależnione od zakresu świadczonych usług, takich jak organizacja transportu, obsługa dokumentacyjna czy dodatkowe czynności związane z przewozem. Wysokość wynagrodzenia jest zazwyczaj określona w umowie, a jego wypłata następuje po zrealizowaniu przez spedytora określonych zadań.

Umowa spedycji a przewóz

Choć umowa spedycji jest związana z przewozem towarów, nie należy jej mylić z umową przewozu. Spedytor nie musi samodzielnie przewozić towarów, ale organizuje proces transportu, często angażując w to zewnętrznych przewoźników. Umowa spedycji obejmuje zatem szerszy zakres usług, które mogą obejmować również czynności przygotowawcze, takie jak pakowanie, magazynowanie czy załatwienie formalności celnych, co wyróżnia ją od standardowej umowy przewozu.

Znaczenie Art. 794

Art. 794 Kodeksu cywilnego reguluje relacje między stronami umowy spedycji, zapewniając jasność co do obowiązków spedytora oraz charakteru usług, które powinien świadczyć. Dzięki temu przepisowi strony umowy mają wyraźnie określone zasady współpracy, co pozwala na lepsze zrozumienie zakresu odpowiedzialności spedytora i minimalizuje ryzyko nieporozumień.

Powiązane artykuły
Umowa spedycji

CIF (Cost Insurance and Freight)

CIF (Cost Insurance and Freight)

CIF (ang. Cost, Insurance and Freight) jest jednym z warunków handlowych Incoterms określających obowiązki sprzedawcy i kupującego w międzynarodowym transporcie towarów. Zgodnie z tą zasadą, to sprzedawca odpowiada

Navitel

Urządzenie GPS Navitel dla samochodów ciężarowych oferuje szereg funkcji, które wspierają codzienną pracę kierowców. Przede wszystkim, system dostarcza aktualnych informacji o warunkach drogowych oraz prognozach pogody.

T-Cars

T-Cars

Korzystając z systemu T-Cars, zwiększasz bezpieczeństwo swojej floty oraz poprawiasz jej wydajność. Dzięki szczegółowym danym analitycznym masz możliwość szybkiej reakcji na wszelkie nieprzewidziane sytuacje

Karnet ATA

Karnet ATA

Karnet ATA (Admission Temporaire/Temporary Admission) to międzynarodowy dokument celny, który umożliwia czasowy wwóz towarów do krajów uczestniczących w systemie ATA bez konieczności uiszczania cła i podatków.

Satmars

Satmars

Satmars to zaawansowany system lokalizacji pojazdów, który zapewnia użytkownikom pełną kontrolę nad ich flotą. Dzięki nowoczesnej technologii GPS, użytkownicy mogą śledzić lokalizację swoich pojazdów w czasie rzeczywistym.

Mapon

Mapon

Mapon to innowacyjna firma oferująca zaawansowane rozwiązania w zakresie zarządzania flotą pojazdów. Specjalizuje się w dostarczaniu nowoczesnych systemów GPS do monitorowania, które rewolucjonizują sposób zarządzania operacjami transportowymi.